Wednesday, May 30, 2012

KASANOVA Musical Theatre - Stage Manager

Sejarah gila babas ni bermula dari Semester lepas lagi masa aku Sem 1....Nak dijadikan cerita, KASANOVA ni tajuk asalnya Chermin yg akan dipentaskan secara monolog oleh Azharuddin Ramli atau boleh dikenali sebagai Arja Lee lah...kenal Arja Lee???...Anu dalam botol tu lah..mestila kenal kann...so aku dinasihati lecturer supaya tgk preview student2 final year Acting&Directing n aku pun pegi lahhh..aku tgk jalan cerita Chermin ni mcm cerita orang yg kena liwat pun ada..but then, aku xda mslh la sebab x pernah lg tgk teater camni..preview tu kejap je pun ada la dalam 10 minit...After that, ada satu ptg tu aku lepak2 kat Subaidah USM then Arja tegur aku dia tanya sapa nama Afiq??...How dare u Arja boleh pulak x kenal junior sndr kan...so aku gtaw la Afiq ada dua..Afiq mana satu yg dmaksudkan, then Arja point kat aku sebabnye Arja ada refer dgn student 2nd Year (Faiz) sapa yg jadi ASM masa teater Hantu Rumah Mayat...then Faiz dgn slumber badak nye rekemen aku kat Arja...Arja then approach aku utk jadi SM dia, aku x kisah sgt la sebab Arja pun buat monolog la n pada pendapat aku nak jadi SM utk monolog mmg sgt senanglahhh...

Bila aku melangkah ke semester 2, ada satu subjek yg aku amik Asas Pengurusan Produksi & Persembahan yg dikelola Dr. A.S Hardy..Subjek ni asasnya ajar basic ttg post2 dlm persembahan pentas mcm Marketing, Front of House n so on laa...ada gak basic ttg Stage Manager...So Dr.Hardy akan assign kami utk jadi Marketing or FOH utk teater2 yg dpentaskan oleh student FY lar...aku x cakap bnyk terus agkat tgn tanya kat Dr.Hardy boleh ke kalau aku jadi Stage Manager sbb Arja minta aku jadi SM utk teater dia...Dr.Hardy x kisah sbb apa yg nak disampaikan Arja monolog je pun so tugas SM x berat....mmg x berat la dah pelakon pun sorang...makin lama aku makin heran nape Arja x contact aku pun sal teater dia....risau gk la..Pada pendapat aku mungkin Arja ni seorang yg Professional so x perlu buat latihan...Sangkaan aku kira salah la bila aku tau yg Arja x buat monolog dah sebab Arja dapat khidmat dari pengarah berbakat Azhar Jalil..yesss Azhar Jalil sgt sempoi bila mengarahkan ssuatu psembahan..aku pun study la skit sbanyak sal Azhar mmg bukan calang2 org Azhar ni...benda yg paling suprise aku rasa, artis pun ada join..siapakah????..tunggu......

Start bulan April 2012, yes Arja call aku dia kata kita dah nak start training..aku pun rasa mcm biasa jelah...aku pun attended 1st meeting with production...gila beb, aku dtg lmbt meeting tu sebab ada hal lain aku nk settle kt stadium USM..masuk2 je studio gerak Mak aiiii punya ramai...malu gak la bila SM mai lambat..apa cer broooo...suma muka2 aku x kenal,then Azhar introduce aku as Stage Manager...bangga siot....mslhnye, tugas sebagai SM  pun aku x clear lg how come aku nk jadi SM....So, aku catch up balik dgn Dr.Hardy bila dia ajar dlm kelas aku kerap tnya kat dia apa tugas2 SM....senang cita..SM tu menatang pa???...haha....aku xnak jadi bodoh bila nnti aku tpinga2 kt backstage...tugas bukan senang....Azhar lak bgtau aku akan ada 2 ASM...means aku ada 2 assistant la...lagi la aku gerun la wehhh betapa besarnya teater yg aku join ni...

1st training yg aku dtg satu mlm tu kat katasila...yg ada mlm tu Arja, Azhar, Murshid, Kak Jumie(mak ayam), Danny n Aimy je...sapa dorang ni...aku just kenal Azhar, Murshid n Arja je..Damn....satu masalah aku ialah bila aku tpaksa nak kenal org..Yes mmg aku xde mslh nk kenal orang cuma 1st word yg nak kuar dari mulut aku tu biasanya mcm berat je nak kuar...then baru aku igt sapa kak jumie ni sebab aku penah gi School SK utk transfer Kredit subjek SHE sbb masa Diploma aku penah amik dah......so boleh la start nyembang kan....Tugas aku as SM mulanya masa training aku just conduct warm up...xboleh blah beb aku buat warm up yg agak SUKSIS skit....kesian kat Jumie, demam sminggu lepas warm up keras yg aku conduct..hahahahaha...sorry kak jumie...


Mak ayam sgt kak jumie...haha...lupa lak nk story spanjang sbulan aku training dgn dorg, watak johari yg dibawa Azrul Zaidi aku lah yg stand in...memang aura kak jumie sgt dasyat sampai aku rasa aku betul2 x boleh nak stand in watak Johari tu...Johari owner Red dragon Night Club, kalo ikutkan dia memang dasyat la tapi ntah knapa aku xboleh nak stand in watak tu sebab aura kak jumie ibarat panahan petir la...adesss..syabas kak jumie!!!...walaupun anda 1st time blakon teater tapi lakonan dia sgt mantap mcm dia ni pro gila babas..natural gila, xpayah nak ikot skrip sgt bak kata pengarah sebab kak jumie punya dialog semua mcm dialog kak jumie scara realitinya...sampai satu tahap, kuasa kepoweran kak jumie ni sampai nama watak dia "Andy" boleh btukar ke "Regina"...gila lahhhh...btul2 mak ayam....


Sambung balik, spanjang training slama sbulan tuh...mmg aku sgt xde life hidup kat USM ni..nak singgah kejap balik rumah pun xdpt ar even cuti sminggu study week pun aku korban...xpelah, sem lepas pun cuti sminggu aku burn gak sebab aku join teater "Harga Sebuah Maruah" arahan En.Halimi MN....aku jeles gila babas kat kawan2 aku yg lain...aktiviti aku jadi terhad, training Midsummer Night's Dream mmg aku x pi dah la sbb aku dah join KASANOVA....bnyk beb aku korban...aku xde masa dah nk lepak bilik kgkawan sambil jamming, xde masa nak rest, xde masa nak wat keja Janet tp aku kena buat gak, xde masa nk spend time dgn My siti zaleha kamis, xde masa nak mkn burger raja kat bukit Gedung, xde masa nak jual pets....yg pasti masalah utama aku xde masa nk cari duit lebih...serius aku ada masalah kewangan yg sgt kritikal....xpelah, as a student kena la rasa susah skit...aku pegi training pun bukan buat keja teruk, just buat warm up then aku tlg play lagu utk kak jumie n Arja...kadang2 aku stand in watak Johari...biasa jee....

Apa yg best kerja dgn production nih???....aku sgt bangga bila aku bkerja dgn production yg ada creative team n marketing team yg sgt Pro...bangga bila tgk poster2 yg dorg buat semua sgt professional...mmg kreatif lah hasil keja dorg...congratz Kak Ad, Kak Ras, Afif, Zulhusni, Hafiz Mupie korang mmg terbaik...insyaallah korg akan dpt bkerja dgn syarikat2 yang besar nnti sebab korg ada je idea nk create something yg interesting...Then, marketing team pun agak dasyat..sampai tahap 2 minggu sblum event pun orang dah brebut beli tiket......tapi, biasalah...aku join ni pun under Meow-meow production...satu organisasi yg mementaskan teater, aku tlg Arja ni pun ikhlas..kalau bukan sebab subjek yg aku amik ni pun aku still akan jadi SM utk Arja sbb aku ikhlas nk tlg at least aku ada experience jadi SM ye dak...
Barisan Creative team (x termasuk Arja n kak nawal)...Dari kiri Zul, Afif, Kak Ras n Kak Ad..Steady

So, 1 week before show aku joined student2 new media utk buat shortfilm mcm post aku yg sblum ni lahhh...habis je shortfilm trus aku fokus utk KASANOVA balik..makin nak dekat makin aku rasa gelabah plak sebab as SM aku xtau benda apa yg aku nk kena prepare...bentuk stage pun haram jadah aku x dapat gambaran lagi...then, atas saranan Murshid Md.Hussai aku pun cari la krew -krew aku..ada lah dalam 10 org yg akan bkerja under aku...yg bestnye, tugas dorg bukan takat krew je tp during performance krew2 ni suma akan jadi pengunjung kelab n at the same time dorg perlu menari n buat mcm2 lagi stage business..huhu..of coz la dorang menari mcm hare sebab dorg mana expect nk kena menari..apa2 pun, good jobs dude!!!..korang suma memang terbaikkkk...best working with u all....Sebut pasal stage, memang benda yg memenatkan utk buat stage KASANOVA nih...kitorang start Bum in hari sabtu maknanya sminggu awal sblum show kitorang dah bum in stage...agak memenatkan...1st day kitorang bum in tu dalam pukul 11 malam...habis kul 3pagi...esok tu plak kami dtg pukul 10 pagi..krew yang lain semua aku bg balik pukul 7, just aku n Joe(wirawan samar) kami stay sampai 2 pagi...dasyat kannnn.....maknanya proses pembikinan stage ni sntiasa ada penambahan dari masa ke semasa...agak meletihkan...tp akhirnya rasa usaha kami berbaloi sbb dapat mnaikkan stage smpai sbegitu rupa...huh

Stage yg superb kan...in between cage tu, ada 2 ekoq pala naga kan..naga tu bleh keluarkan asap, walaupun x boleh kuarkan api at least ada gk bnda lain kuar..huhuuhuh.....sbelah kanan ada side bar, kiri plak tmpt musician duduk...hmmm...nice kann






So, selama 3 malam show blangsung kalau ikutkan sumanya bjalan dgn lancar lah cuma rata-rata komen dr penonton kata yg teknikal x smooth sperti yg diharapkan..aku x bape sure apakah pkara yg bkaitan teknikal tu..biarlahhh...as long as kita wat keja kita sudah..nak cerita pnjg lebar pun rasa mcm bnyk je bnda nk cita lagi tp xpelah..sila lihat pic2 dibawah ok...hmm satu lagi, thanks kpd suma yg dtg menonton k...gila lah...3 malam bturut2 Dewan Budaya USM fullhouse..congratz to production..






No comments:

Post a Comment